Kritinio mąstymo ugdymas edukacijoje ,,Metraštininko akimis“

,,Jei nemąstysi pats, už tave mąstys kiti,“ ,,Pasauliui reikia kritiškai mąstančių žmonių” – panašių posakių šiandien nestinga mūsų aplinkoje. Šiuolaikinėje mokykloje nebeužtenka vien perteikti žinias ar mokyti mokinius atkartoti informaciją. Būtina drąsinti mokinius analizuoti skirtingus požiūrius, priimti argumentuotus sprendimus, o nuomones grįsti faktais. Siekiant ugdyti mokinių kritinį mąstymą mūsų gimnazijos IIIa klasės mokiniai buvo atrinkti Lietuvos nacionalinio muziejaus Istorijos namų darbuotojų testuoti naujai kuriamą edukacinę programą ,,Metraštininko akimis“. Mokiniai gilinosi į Kijevo Rusios kūrimosi ir klestėjimo istorijos vingius tiek pasitelkę dirbtinio intelekto ChatGPT įrankį (kaip istoriją padedantį aiškinti šaltinį), tiek rėmėsi tarptautinėje parodoje „Kijevo Rusia. Pradžia“ demonstruojamais archeologiniais radiniais. Edukatoriaus padedami gimnazistai priėjo išvadą, kad į tyrinėjamą objektą būtina pažvelgti iš skirtingų perspektyvų, remiantis keliais šaltiniais – tyrinėjant dokumentus, archeologinius radinius ir pan. Kaip sakė garsusis mokslininkas Albertas Einšteinas, ,,Mokykitės iš vakarykštės dienos, gyvenkite šiandiena ir tikėkitės rytojaus. Svarbiausia – nesiliauti klausinėti“.

Mokinių akiratį plėsti padėjo lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos Ramunė ir Ilona